Jak usytuować dom względem stron świata?


strony świata

Ostatnio dostałam pytanie: czy nie lepiej byłoby gdyby garaż był z drugiej strony domu? Odpowiedź była dla mnie oczywista - nie, ponieważ wtedy zabrałabym sobie najbardziej nasłonecznione pomieszczenie na miejsce dla samochodu. Przy projektowaniu domu bardzo ważne jest, aby uwzględnić to, jak słońce wędruje po niebie nad naszą działką. Dzięki takiej obserwacji jesteśmy wstanie odpowiednio zaprojektować nasz dom względem stron świata i zoptymalizować układ pomieszczeń do naszych potrzeb. Bo przecież nie wszyscy chcą mieć permanentnie oświetlony salon, prawda?

4 strony świata

Północna (również północno-zachodnia i północno-wschodnia)

Tutaj panuje przyjemny chłód latem, ale również siarczysty mróz zimą. Rośliny mają z tej strony ciężko, więc jeśli macie północny balkon, warto zorientować się czy Wasze roślinki są cieniolubne.
Architekci proponują w tym miejscu podjazd do domu, wejście i/ lub garaż. Z tej strony sprawdzi się również spiżarnia, kuchnia, garderoba oraz, jak ktoś ma na tyle miejsca na działce, dodatkowy „punkt kawowy”, który poratuje cieniem w upalny dzień  - polecam J

Wschodnia (również południowo-wschodnia)

    To miejsce, do którego słońce zagląda od samego rana aż do południa. Podobno idealne miejsce na sypialnie, ponieważ poranne promienie słońca dodają energii na cały dzień! J No chyba że, tak jak ja, jesteście śpiochami i irytuje Was taka dawka nasłonecznienia od świtu. Testowałam sypialnię na tę stronę świata i dla mnie okazała się niewypałem.

     Południowa (również południowo – zachodnia)

    To strona świata, po której możemy się spodziewać najintensywniejszego nasłonecznienia  w ciągu dnia. Od godziny 12 do samego zachodu permanentnie do naszych okien będzie zaglądać światło. Ogród z tej strony będzie się pięknie rozwijał, to idealne miejsce na taras i salon.

Porada

Jeżeli nie jesteście pewni swoich upodobań co do usytuowania domu względem stron świata, bezpiecznie jest wybierać układ ten wyżej opisany, dzięki temu razem ze słońcem będziecie wędrować po waszym domu J

Nasz układ pomieszczeń prezentuje się następująco (przepraszam za bardzo amatorski szkic :D):


strony świata

Nie mamy niestety idealnego usytuowania, ponieważ kuchnia ma okna na południe i zachód, co może okazać się dość uciążliwe letnią porą. Zadowolona jestem z umiejscowienia pomieszczenia gospodarczego (w tym spiżarni) i, wbrew temu co mówią architekci, również z sypialni głównej, która jest na zachód (jak już wspominałam – nie lubię sypialni na wschód). Salon i taras to kierunek bardzo słoneczny, bo zachodni, więc gościć będziemy tu słońce do samego końca dnia J

Ciekawa jestem jaki układ macie w swoich domach i czy ten „idealny” sprawdził się u Was?
Dajcie proszę znać J

A jeśli chcecie poczytać o tematach budowlanych (i nie tylko ;)), to zapraszam:


Do następnego!
M.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty